PC Turbo

Wszystko dla PC maniaków


#1 2008-01-19 22:32:04

Admin

Administrator

Zarejestrowany: 2008-01-19
Posty: 11
Punktów :   

Jak dbać o akumulator?

http://grafika.redakcja.pl/ArtykulyFotografie.Fotografia.aspx/0/0/autoswiat/1197775802234.jpg
Problemy z akumulatorem zwykle ujawniają się w niskiej temperaturze. Najczęściej przyczyny leżą po stronie kierowcy. Radzimy, jak tego uniknąć
Najtrudniejszym okresem w eksploatacji auta jest zima. W wielu przypadkach wystarczy spadek temperatury poniżej zera, aby skutecznie unieruchomić auto. Najczęstszą przyczyną jest awaria akumulatora. Czy można było tego uniknąć? Tak, jest to jedna z niewielu awarii, jakiej można zapobiec. Wystarczy właściwie dbać o akumulator oraz układ ładowania! Czemu akurat w chłodniejsze dni ujawniają się słabości akumulatora? To proste: wraz ze spadkiem temperatury zewnętrznej spada pojemność akumulatora (ilość prądu, jaką może zmagazynować), dlatego latem trudno zauważyć, czy to urządzenie jest sprawne. Ale co robić, aby samochodowa bateria służyła nam długo i nie zaskoczyła nas niespodziewaną awarią?
Jeśli w naszym aucie jest zamontowany akumulator umożliwiający kontrolę ilości elektrolitu, to warto co jakiś czas sprawdzić, czy jest tam go tyle, ile być powinno - 5-10 mm ponad górną powierzchnią płyt. Jeśli okaże się, że jest go za mało, uzupełniamy brak wodą destylowaną (nigdy wodą mineralną albo z kranu!). Jeśli okaże się, że w akumulatorze płyn szybko znika, warto sprawdzić prąd ładowania - powinien wynosić od 13,8 do 14,4 V. Powodem zbyt wysokiego napięcia jest prawie zawsze regulator napięcia. Za niskie napięcie to efekt zużycia szczotek, słabo naciągnięty pasek napędzający albo także uszkodzony regulator napięcia.
http://grafika.redakcja.pl/ArtykulyFotografie.Fotografia.aspx/0/0/autoswiat/1197775802235.jpg
Kolejnym krokiem powinna być kontrola jakości połączeń, czyli sprawdzenie i ewentualne przeczyszczenie połączeń akumulatora i prądnicy oraz wyczyszczenie i zabezpieczenie wazeliną techniczną klem oraz biegunów akumulatora. Bardzo często przyczyną braku prądu w aucie jest zardzewiały przewód masowy łączący silnik z nadwoziem. Dopiero po oczyszczeniu wszystkich połączeń możemy być pewni, że bateria będzie równie dobrze oddawać, jak i magazynować prąd. Jeśli nadal okazuje się, że podczas mroźnych poranków auto ciężko uruchomić, warto wymienić olej na spełniający wymagania producenta auta, ale mniej gęstniejący w niskich temperaturach, np. 10W/40 zamiast 15W/40.
Nadal mamy problemy z porannym rozruchem? Być może przyczyną jest jazda wyłącznie na krótkich dystansach. W tym przypadku jedynym skutecznym rozwiązaniem będzie regularne doładowywanie. Podczas tej czynności należy pamiętać o tym, aby prąd ładowania stanowił 1/10 pojemności baterii. A na wszelki wypadek warto mieć kable do "pożyczania prądu".

Zużyty czy jeszcze dobry?
Najlepszym sposobem na skuteczne sprawdzenie stanu akumulatora jest wizyta
w wyspecjalizowanym warsztacie mającym odpowiedni tester. Badanie trwa około minuty, po której wiadomo, czy trzeba zacząć poszukiwania nowej baterii. Jednak testerem nie każdy umie się posługiwać - jeśli akumulator jest niedoładowany, tester pokaże, że jest zużyty! A więc przed kontrolą powinien być naładowany!
Te urządzenia mierzą napięcie (bez obciążenia i podczas rozruchu) oraz procent naładowania, stan układu ładowania (alternatora) oraz maksymalny prąd rozruchu
i rezystancję wewnętrzną informującą o tym, czy przypadkiem w naszym akumulatorze nie zwierają się płyty. Niektóre urządzenia potrafią nawet zdiagnozować stan rozrusznika. Jeśli po badaniu okaże się, że współczynnik pojemności akumulatora spadł poniżej 65 proc., to warto zastanowić się nad jego wymianą.
http://grafika.redakcja.pl/ArtykulyFotografie.Fotografia.aspx/0/0/autoswiat/1197775802242.jpg
Sami dbamy o akumulator
Pomiar
W pierwszej kolejności sprawdzamy stan baterii. Przy unieruchomionym silniku napięcie na zaciskach powinno wynosić 12,6 V, a podczas pracy od 13,8 do 14,4 V

Czyszczenie
Kolejnym etapem jest dokładne wyczyszczenie biegunów oraz zacisków. W tym celu warto zaopatrzyć się w specjalną szczotkę ułatwiającą dokładne oczyszczenie

Konserwacja
Aby czyszczenie przyniosło długotrwały efekt, bieguny i klemy trzeba zabezpieczyć przed utlenianiem. Można użyć do tego wazeliny technicznej

Sprawdź pasek
Sprawdźmy stan paska napędzającego alternator! Jeśli jest za luźny, naciągnijmy go - ugięcie w środku najdłuższego odcinka powinno wynosić od 10 do 15 mm

Wymieńmy olej
Jeśli możemy zastosować olej syntetyczny, zróbmy to. Dzięki temu podczas porannego rozruchu silnik będzie stawiać mniejszy opór, a akumulator straci mniej prądu
http://grafika.redakcja.pl/ArtykulyFotografie.Fotografia.aspx/0/0/autoswiat/1197775802243.jpg


Admin Ma Zawsze Racje..
Szanuj Admina Swego Bo Możesz Mieć Gorszego

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.k750centrum.pun.pl www.way-ninja.pun.pl www.zielonaklasa.pun.pl www.szczurekom.pun.pl www.bipasha.pun.pl